Millainen prosessi on hankkia asunto Turkista?
Turkki on ympärivuotisen suotuisan säänsä, kauniiden rantojensa, erinomaisen keittiönsä, ainutlaatuisen luonnon ja kulttuuriperintönsä ansiosta nopeasti kasvava kiinteistösijoituskohde. Turkki on houkutteleva kohde ulkomaisille sijoittajille edullisin hinnoin, nopean sijoitetun pääoman tuoton, edullisen elintason sekä korkean turvallisuustason ansiosta. Ottaen huomioon ostajan edulliset ehdot ja oikeudet, kiinteistön ostaminen Turkista on ehdottomasti turvallinen ja kannattava sijoitus.
Ostajana on erittäin tärkeää, että tunnet kaupantekoprosessin ehdot. Kiinteistöjen ostomenetelmät Turkissa riippuvat siitä, minkä tyyppisen kiinteistön päätät ostaa. Ensimmäinen yhteydenottomme tapahtuu puhelimitse tai sähköpostitse, jota seuraa kutsu ilmaiselle kiinteistökierrokselle.
1. "Kiinteistöesittelykierros"
Sinun Kotisi Alanyan kiinteistöesittelykierros alkaa tapaamisella toimistollamme ja keskustelulla sinulle sopivista kiinteistövaihtoehdoista. Edustajamme noutaa sinut tarvittaessa hotellistasi tai muusta yöpymispaikastasi.
Esittelemme sinulle sopivat asuntovaihtoehdot ja asuinalueet. Tämä kaikki tapahtuu rennossa ilmapiirissä, koska emme vaadi asiakkaan ostavan asuntoa "tässä ja nyt". Ymmärrämme, että kiinteistön ostaminen Turkista on tärkeä ja vastuullinen askel ja haluamme asiakkaidemme olevan varmoja valinnastaan.
2. Pantti- ja myyntisopimus
Löydettyäsi unelmiesi kodin, seuraava askel on ostosopimuksen allekirjoittaminen ja vakuuden tallettaminen. Vakuus on yleensä 5 000 dollaria. Tässä vaiheessa tarvitset passin. Osto-myyntisopimus tulee allekirjoittaa kahdella kielellä (englanniksi ja turkiksi).
Sopimuksessa tulee mainita:
• Ostajan ja myyjän tiedot;
• Kaikki tiedot valitsemastasi kiinteistöstä (pohjapiirustus, rakennuksen kuva, käyttöönottopäivämäärä, tontin numero jne.);
• Kokonaiskustannukset;
• Ennakkomaksu;
• Maksuaikataulu;
• Molempien osapuolten velvollisuudet;
• Rekisteröintiehdot kiinteistöön;
• Lisäehdot
Kiinteistövirastoon toimitetaan yleensä seuraavat asiakirjat:
Kiinteistön myyjä:
- 1 valokuva
- Henkilökortin alkuperäinen ja valokopio
- Turkkilainen henkilötunnus / veronumero
- Kopio omistuskirjasta eli Tapusta
- Kunnalta saatu kiinteistön ilmoitettu arvo
- Valokopio maanjäristysvakuutuksesta
Kiinteistön ostaja:
• Passi ja valokopio kiinteistön ostajan passista;
• Kaksi värivalokuvaa, 3 x 4cm;
• Paikallinen veronumero.
Sopimus allekirjoitetaan kahtena kappaleen - yksi kummallekin osapuolelle. Kaikki myyntiehdot sisältävä sopimus on oikeudellisesti sitova. Tässä vaiheessa tarjoamme myös lisäapua esimerkiksi huonekalujen ostoa ja valintaa, veronumeron hankintaa ja pankkitilin avaamista varten.
2.1. Maksu
Kaupankäyntisopimuksessa määritellään sekä maksutapa, että valuutta, jolla maksu suoritetaan.
• Talletus (yleensä 5 000 dollaria) myyntisopimuksen allekirjoittamisen jälkeen
• Täysi maksu omistusoikeuden siirtopäivänä (TAPU)
Maksumenettely voi vaihdella myyjän ja ostajan välisen sopimuksen mukaan:
• Vakuus (10% asumiskustannuksista) osto-myyntisopimuksen allekirjoittamisen jälkeen
• Toinen maksuvaihe, jossa maksu on yleensä jaettu 3-4 erään
• Loppumaksu omistusoikeuskirjan (TAPU) siirtopäivänä
3. Sinun on hankittava TIN-tunnus eli veronmaksajan tunnistenumero (Taxpayer Identification Number)
Sinun tulee avata pankkitili ja kiinteistösi tulee rekisteröidä
TIN-tunnuksen saaminen on helppoa ja se kestää vain 5-10 minuuttia. Sinulla tulee olla mukanasi alkuperäinen passi ja kirjoittaa rekisteriin vanhempiesi nimet.
4. Toimita asiakirjat rekisteriosastolle
Asikirjat tulee toimittaa rekisteriosastolle hankitun omaisuuden omistusoikeuden rekisteröintiä (TAPU) varten. Uusien sääntöjen mukaisesti kiinteistöjen rekisteröintimenettely kestää 3-5 työpäivää (asiakirjojen toimittamisesta TAPU:n vastaanottamiseen).
5. Arviointiraportin valmistelu
Maksun jälkeen vaaditaan kiinteistön arviointiraportti ennen omistustodistuksen saamista. Arviointiraporttia tehdessään asiantuntija tarkastaa kiinteistön itse, ottaa kuvia, tarkastaa kiinteistörekisterin ja kunnan rekisteröidyt suunnitelmat sekä lopuksi kerää vertailutiedot hinnoista. Raportin valmistelu kestää 2 päivää.
6. Hanki TAPU
Saatuaan luvan valtion virastoilta, valtion rekisteröintikamari antaa todistuksen omistajuudesta (TAPU) myyjän, ostajan ja laillistetun kääntäjän läsnäollessa. Tämä edellyttää, että ostajan ja myyjän välinen sopimus on tehty sekä kaikki verot ja kulut on maksettu.
Onnittelut! Olet uusi asunnonomistaja Turkissa!
Seuraavia menetelmiä ja menettelytapoja tulee noudattaa hakemuksia tehtäessä;
• Lähetä hakemuksesi kiinteistörekisteriin itse tai laillisesti valtuutetun asianajajasi välityksellä (valtakirjalla).
• Pidä mukanasi ja käytä henkilöllisyystodistuksesi alkuperäiskappaletta, sillä muita asiakirjoja kuin henkilökorttia ja passia ei voi voimassa olevan lainsäädännön mukaan käyttää henkilöllisyystodistuksena omistusoikeuskaupoissa.
• Yhdenkään kaupan osapuolista ollessa lukutaidottomia, asioi kahden kahden todistajan kanssa. Jos jompikumpi osapuoli on kuuro tai eivät puhu turkkia, todistajia tulee olla kaksi, laillistetun kielenkääntäjän lisäksi.
• Asiakirjakaupoissa käytettävä valtakirja tulee olla notaarin asianmukaisesti laatima ja siitä on otettava kopio.
• Muista lukea allekirjoitettavat asiakirjat ennen allekirjoitusta. Jos olet epävarma, keskustele asiasta vastaavan toimihenkilön tai johtajan kanssa ja allekirjoita vasta, kun sinua mietityttävä asia on ratkaistu.
• Kaupan osapuolena ollessa Turkin kauppalain alainen yritys, sinun on haettava kaupparekisteriote, jossa mainitaan missä yrityksen pääkonttori sijaitsee, liitettävä mukaan valtuutustodistus, jossa näkyy myöntämisvuosi ja allekirjoitus (alkuperäinen tai notaarin vahvistama).
• Kaikissa liiketoimissa osapuolet esittävät verotunnistenumeronsa sekä henkilöllisyystodistuksensa (passi tai henkilökortti). Oikeushenkilöitä koskevissa liiketoimissa yrityksen veronumero, passi ja yrityksen valtuutetun edustajan tunnus.
• Kiinteistön omistuskirjan siirtoon liittyvissä liiketoimissa mukaan liitetään ostajan valokuvat (enintään 6kk vanha kuva) ja kaksi 6x4 valokuvaa myyjältä.
• Jos kiinteistötyyppi on asuinrakennus tai jos on erillisiä asutusalueita, sinun on hankittava pakollinen maanjäristysvakuutus (DASK).
Hakemuksen jättämisen jälkeen saat matkapuhelimeesi viestin, kun asiakirjat on tarkistettu ja ne ovat valmiit allekirjoitettavaksi. Saadaksesi TAPU:n tulee sinun maksaa provisio missä tahansa Halkbankissa, Vakıfbankissa tai Ziraat Bankissa sekä esittää kiinteistörekisterissä maksukuitit ja henkilöllisyystodistus.
Terveisin Sinun Kotisi Alanya!